Flygter du, fra det der er? 

FullSizeRender.jpg

Måske har du også på et tidspunkt fået det velmenende råd fra en god ven – at du skal være med det der er! Og måske har du i selv samme situation undret dig over, hvad det egentlig vil sige. Måske har du tænkt, hvordan du dog skal bære dig ad med det, eller måske har du ligefrem haft lyst til at bide fra dig og hvæse noget i retning af “Ja, det kan du sgu sagtens sige”. For det er sjældent vores første og største ønske, at sætte os ned og være med det der er, hvis det, der er lige nu, er så rædselsfuldt, angstprovokerende, sorgfyldt, smertefyldt, frustrerende eller på anden måde uudholdeligt.

Så hvorfor er det, at nogen kan finde på at sige noget så tåbeligt, som at vi skal være med det der er? Og hvad vil det egentlig sige?

Hvad det vil sige, at være med det der er, kan måske i virkeligheden bedste beskrives ved at illustrere, hvordan det typisk kan se ud, når vi ikke er, med det der er.

De fleste af os er instinktivt programmerede til at gøre en af følgende tre ting, når vi FullSizeRender.jpgmærker ubehagelige følelser, nemlig at flygte, kæmpe imod eller gå i frys. Vi ønsker for alt i verden at få det ubehagelige til at gå væk, så det vi typisk gør er, at vi flygter væk fra det der er og i stedet dulmer ubehaget. Det kan være vi dulmer det med for meget arbejde, alkohol, stoffer, en overdreven brug af sociale medier eller andre midler, der kan få os væk fra at mærke, det der er og fylder lige nu.

Et eksempel kan være Henrik, der lige er blevet forladt af sin kone, som han stadig elsker. Med bruddet brister hans barndomsdrøm om den kernefamilie, han aldrig selv fik lov til at vokse op i. Sorgen og smerten er tæt ved at være ubærlig for Henrik, men i stedet for at sætte sig ned og være med det der er, nemlig sorg og smerte, så får han overbevist sig selv om, at han hurtigst muligt må op på hesten igen og komme videre, for det er godt nok ikke særlig rart at mærke de her følelser. Han får hurtigt booket weekenderne op med gå-i-byen-aftaler med vennerne, og den får ikke for lidt med alkohol og dans på bordene til den lyse morgen. Næste dag sover han det meste af dagen, det føles umiddelbart rart at slippe for at mærke, det der er, og om aftenen går det løs igen med en ny fest. I hverdagene bliver han hængende længe på jobbet, når han ikke har børnene. Han siger gerne ja til ekstra opgaver og lægger en masse energi i arbejdet.

Sådan kan Henrik fortsætte en rum tid med at undgå, at være med det der er, nemlig sorgen og smerten ved at være blevet forladt. Men på et tidspunkt går den ikke længere. For det der er, det er der, uanset om han vil have det eller ej. Men fordi Henrik flygter fra det, begynder det, der er, nu at vise sig i ny forklædning, det kan fx være i form af forskellige fysiske symptomer som hjertebanken, mavesmerter, hovedpine, indre uro, synsforstyrrelser eller lignende. Kroppen forsøger at tage affære og gøre Henrik opmærksom på, at noget er galt.

Så tilbage til spørgsmålet, hvad vil det egentlig sige, at være med det der er?

Når vi ser på Henrik, vil svaret i overvejende grad være, at gøre det modsatte af det han gør, som jo er at tage flugten væk fra ubehaget.

I stedet handler det om at turde skabe øjeblikke med ro, hvor man giver sig selv plads og lov til, at mærke det der er. Ofte vil vi opleve, at når vi får skabt disse øjeblikke med ro, hvor vi giver plads til det som er, så er der også skabt god bund for at begynde at lytte til os selv på en ny måde. Så når vi, i stedet for at forsøge med fandens vold og magt at holde ubehaget væk, går det i møde, vil vi opdage, at vi kan møde det med en større grad af nysgerrighed. En nysgerrighed der kan afføde nye vigtige spørgsmål til os selv. Det kunne fx være, at vi fandt på at stille spørgsmålet, ”Gad vide hvad jeg har brug for lige nu, hvor jeg er så ked af det/ vred/ fyldt op af sorg?”

Skab gode betingelser for at kunne være med det der er

Da det selvsagt kan være en smertefuld proces at skulle være med det der er, er det rigtig vigtigt, at vi skaber nogle gode trygge rammer for os selv, hvis vi skal kunne tillade os selv at dykke ned i det ubehagelig.

Det kan være en god idé at skabe et rum, hvor vi ved, at vi ikke bliver forstyrret, og hvor der er plads til, at det, som måtte komme, kan få lov til at fylde. Hvis du fx fornemmer, at FullSizeRender.jpgder ligger en gråd og presser sig på, er det vigtigt, at den får lov til at fylde, det den nu skal, og at du ikke lader dig forstyrre af telefoner, tv eller naboen, der skal låne kartofler.

Til at starte med føler du dig måske mest tryg ved at være med de ubehagelige følelser alene, men på sigt kan det være vigtigt at prøve at række ud efter en god ven eller veninde og fortæl, at du har brug for en, der vil lytte til dig. Gør dig klart hvad der vil være rart for dig, når du skal dele de her svære følelser med et andet menneske. Måske kan det være en hjælp for dig at fortælle din ven eller veninde, at du godt ved, at de hverken kan eller skal fjerne dine svære følelser, men at du lige nu bare har brug for, at de lytter og rummer dig og kan være sammen med dig, med det der er svært.

Hvis ikke du synes, du har en i din omgangskreds, som du har lyst til at dele dit inderste med, er det altid en mulighed at opsøge en terapeut. En terapeut har ingen aktier i ’sagen’ og vil møde dig åbent og uden fordømmelse. Han eller hun kender dig ikke i forvejen, så her får du mulighed for at være DIG, sådan som DU oplever dig.

En dygtig terapeut er vant til at være med mange forskellige slags følelser og kan sagtens være med og rumme de svære følelser sammen med dig. Ind imellem kan vi foranlediges til at tro, at fordi noget er så svært at rumme for os selv, så er vi også nødt til at skåne andre for det – sådan er det ikke, og da slet ikke hvis du har opsøgt en terapeut, han eller hun er jo netop uddannet til at have med følelser at gøre.

Til slut vil jeg dele en vigtig pointe med dig, som jeg ofte selv har lænet mig op ad, og som jeg synes er hjælpsom, når jeg skal vove pelsen og være med det der er. Ingen følelser er konstante i intensitet, og ingen følelser varer ved for altid. Så stop flugten og skab i stedet for de betingelser der skal til, for at du kan være med det, der er!

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s